Jak elektromobily nahrazují zahřívání motoru a co jim v tuto chvíli chybí nejvíce?

Pavla Gabrhelíková Pavla Gabrhelíková
17. 9. 2020 10:14
Názorové blogy, diskusní fóra, články i rozhovory jsou plné témat, která hledají odpovědi na ekologický dopad výroby elektromobilů, dobu nabíjení a dobu dojezdu, jak ubližují planetě v porovnání s uhelnými elektrárnami a podobně. Pojďme se ale zaměřit na méně propíranou, přitom o to zajímavější stránku elektromobility.
Foto: Radek Vebr

Motory, jak je známe dnes, vznikly ve druhé polovině 19. století. První postavil Belgičan Lenoir, vylepšil ho pak Němec Nikolaus Otto. A právě po něm byl pojmenován systém spalování známý jako Ottův cyklus, který je postavený na sání, kompresi, výbuchu a výfuku.

Když to velmi zjednodušíme, u benzinového motoru nasaje ventil do spalovací komory pístem vzduch. Pak následuje výbuch, který zažehne zapalovací svíčku, stlačený obsah válce zvýší teplotu, začne se rozpínat a stlačí píst dolů. A jedete. Naftový motor funguje na principu rychlého vstřiku paliva do stlačeného vzduchu ve spalovací komoře, pak se stane s válcem to samé jako u benzinu. V poslední fázi výfuk pošle shořelé plyny, které škodí, do ovzduší a lidé se pak snaží vymyslet způsob, jak se bez těchto motorů obejít…

Valeo

Valeo má v Praze výzkumné a vývojové centrum, které se může chlubit sedmi sty inženýry, špičkami v technice a inovacích. Právě ti stojí za nejnovějšími systémy aktivní bezpečnosti a autonomního řízení. Software a hardware inženýři spolu s mechanickými designéry, testovacími a systémovými inženýry vyvíjí systémy pro ochranu posádky a komfort při jízdě. Parkovací systémy, nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu či čtení dopravních značek se rodí a vylepšují právě díky nim v Praze. V centru se starají ale i o komfort v kabině, který zajišťuje oddělení vývoje autoklimatizací a ovládacích panelů v interiéru. Nově také pracují na kamerách do interiéru auta, které rozpoznají, jak se řidič za jízdy cítí, a budou ho varovat, pokud je unaven.

Tento spalovací motor, tedy hlavní zdroj tepla auta, ale v elektromobilu nenajdete. Proto je třeba hlavní zdroj tepla i chlazení nahradit něčím jiným. Nejčastěji se používá ohřívání pomocí elektrického odporu nebo systém tepelného čerpadla, případně kombinace těchto dvou metod. A pokud je v oboru automotive něco tak inovativního, žádá si tento obor i nové inovativní zaměstnance.

Foto: Valeo

Pokud jste technologicky vzdělaní nebo technologické vzdělání dokončujete, elektromobilita má rozhodně co nabídnout. "Máme stále zájem o kvalifikované zaměstnance. Hledáme technické projektové manažery, systémové, validační a mechanické inženýry a experty na vývoj řídicích jednotek," přiznává Ondřej Vojtasík, manažer oddělení vývoje komponent pro elektromobily v pražském vývojovém centru Valeo.

"To, na čem teď pracujeme, je systém termomanagementu v autě. Elektromobily mají jednu specialitu. Jejich motor totiž negeneruje teplo, jako je tomu u spalovacího motoru, takže auto musíte vyhřívat jinak. Velmi důležitý je v elektrickém autě také teplotní management baterií, na který jsou kladeny speciální požadavky pro zajištění maximální účinnosti a životnosti. Celý termomanagement mají na starosti produkty, které vyvíjíme v Praze. Jsou to "air heatery" a "hydro heatery" a ty mají za úkol nahradit teplo, které původně šlo ze spalovacího motoru," vysvětluje.

"Vyvíjíme úplně nové produkty, úplně nový druh technologie, na kterou navíc tlačí nejen evropská legislativa, takže o to jistější budoucnost v oboru je."

Elektromobilita je zbrusu nový byznys i trend a podle Ondřejových slov v ní zažíváme revoluci s postupným vývojem a její výkonnost, performance i situace na trhu se zlepšuje. "Vyvíjíme úplně nové produkty, úplně nový druh technologie, na kterou navíc tlačí i government EU, takže o to jistější budoucnost v oboru je," usmívá se.

Foto: Radek Vebr

Ondřej vede tým, který se snaží přijít na kloub co nejefektivnějšímu řešení termomanagementu elektrických aut, což je vzhledem k absenci zahřívacího motoru docela oříšek. Vyvíjené produkty jsou největší "spotřebitelé" energie v autě, takže mají velký vliv na nabíjení i dojezd. O to více jsou na jejich efektivitu a robustnost kladeny extrémní nároky.

"Jako unikát tu máme například ATB (air thermic bench), ve kterém simulujeme tok vzduchu v autě při různých podmínkách. U hydro heateru si sami vytváříme nové testovací zařízení přizpůsobené produktu, které jinde ve skupině Valeo není. Máme tu klimatické komory, taky šokové komory, bench na enviromentální testy. V rámci Evropy už podobná zařízení existují, ale v rámci ČR s největší pravděpodobností ne," hodnotí vybavení laboratoře Ondřej.

Ohřívání pomocí elektrického odporu zajišťují topná tělesa, která fungují na bázi tzv. pozitivního teplotního součinitele odporu nazývaného i PTC (Positive Temperature Coefficient). Topná tělesa mohou být napájena z vysokonapěťové sítě elektromobilu, tedy ze stejné elektrické sítě, na niž je napojen i elektromotor auta. Existuje i nízkonapěťová varianta využívaná v hybridech a varianta s palubní sítí 48 V, do které je napojený celý elektromobil včetně samotného pohonu.

Foto: Radek Vebr

PTC se od dílů topení v autech se spalovacím motorem zásadně liší i v tom, že v sobě mají zabudovanou vlastní řídicí jednotku. Jejich vývoj tedy nevyžaduje jen práci mechanických konstruktérů a hardwarových inženýrů, ale i spolupráci softwarových vývojářů.

"Češi, co se kompetencí a elektromobility týče, mají velké know-how. Máme příležitost vytvořit nové pracovní pozice, zvýšit svoji kvalifikaci a být konkurenceschopnější ve světě," láká na nové pozice do společnosti Valeo Ondřej.

"Bonusem je určitě i mezinárodní spolupráce - komunikujeme s Čínou, Francií, Egyptem, Indií a částečně i s Německem. Když nám zrovna nekomplikuje covid-19 cestování, jedou noví zaměstnanci až na půl roku na zaškolení do Francie."

"Valeo je na základě nezávislých průzkumů jedním z nejlepších zaměstnavatelů v České republice. Navíc vám umožní podívat se v rámci praxe do zahraničí. Ve Valeu pracujete jenom s lidmi, které mobilita opravdu baví. Bonusem je určitě i mezinárodní spolupráce - komunikujeme s Čínou, Francií, Egyptem, Indií a částečně i s Německem. Když nám zrovna nekomplikuje covid-19 cestování, mohou noví zaměstnanci absolvovat zaškolení až půl roku ve Francii," říká Ondřej.

A pokračuje: "Člověk, který u nás chce pracovat, musí mít vystudovaný technický obor, ideálně v disciplíně, kterou hledáme, a zajímat se o nové technologie. Hledáme lidi s motivací, kteří mají elán, což je pro nás velmi důležité - lidé, kteří se chtějí rozvíjet vzdělávat."

Foto: Aktuálně.cz

Žádnou rutinu ve Valeu nečekejte. Zadavatelé práce pro Valeo totiž vědí, co potřebují, ale jak to udělat, na to už musí přijít tamní odborníci, což napovídá, že jde o velmi dynamický obor. "V automobilovém průmyslu se musíte umět rychle adaptovat na změny. Můžete něco rok dělat jedním způsobem, pak se mohou změnit požadavky od automobilky tak, že je potřeba za měsíc začít hledat nové technické možnosti a styl práce," popisuje Ondřej.

I když je rychlá adaptace na změny většinou doménou mladých profesionálů, ve Valeu je sháňka i po zkušenostmi (a vlastně i věkem) seniornějších kandidátech. "U nás se můžete rozvíjet ve dvou směrech, jak v manažerském, tak v tom technickém, pokud chcete jít expertní cestou. Každopádně tu máte velkou příležitost růst," uzavírá Ondřej.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 5 minutami

V hlavním městě Burkiny Faso se střílí a v ulicích jsou vojáci. Zřejmě dochází k pokusu o převrat

V Burkině Faso zřejmě dochází k pokusu o převrat, píše zpravodajský web BBC. Z hlavní vojenské základny a v několika obytných čtvrtích v hlavním městě Ouagadougou se v pátek rozléhala těžká střelba, uvedla s odkazem na své reportéry na místě agentura Reuters. Několik ozbrojených vojáků v metropoli zaujalo pozice podél třídy vedoucí k sídlu prezidenta. Vojáci podle reportérů také zablokovali přístup k úřadům a státní televizi, která přerušila vysílání. S mluvčím armády se agentuře Reuters nepodařilo spojit. Vláda na sociálních sítích vyzvala spoluobčany ke klidu a uvedla, že probíhají jednání, napsala agentura AP.

V pátek dopoledne byl podle zpravodajů Reuters v blízkosti prezidentského paláce slyšet silný výbuch. Vojenská vozidla podle BBC zablokovala přístup k významným budovám, včetně parlamentu, rezidence premiéra a státní televize. Ta na chvíli přerušila vysílání, později jej sice obnovila, ale o událostech v hlavním městě neinformuje. Místo toho odvysílala reportáž o pěstiteli bavlny. Agentura Reuters píše, že události v Burkině Faso nesou znaky minulých převratů v západní a centrální Africe. Agentura AP píše o možné vojenské vzpouře devět měsíců po vojenském puči.

Armáda letos v lednu svrhla prezidenta Rocha Kaborého, zdůvodnila to jeho neschopností vypořádat se se skupinami islamistických radikálů. V bojích s nimi umíralo mnoho vojáků. Vůdce pučistů Paul-Henri Damiba následně složil přísahu jako nový prezident a slíbil, že bezpečnostní situaci zlepší. Zda je Damiba nyní v zemi, podle agentury AP není jasné. Ve čtvrtek měl projev na severu ve městě Djibo a minulý týden promluvil na zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku. Damiba ve svém projevu obhajoval svůj lednový převrat jako "otázku přežití našeho národa", ačkoliv mohl podle něj být mezinárodním společenstvím považován za "odsouzeníhodný".

"Probíhají jednání o opětovném nastolení klidu," stojí ve vládním prohlášení. "Nepřítel, který útočí na naši zemi, chce pouze rozdělit obyvatele Burkiny Faso," cituje agentura AP příspěvek, který rovněž uvádí, že žádný člen současné vlády nebyl zatčen.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 minutami

Na jihovýchodě Íránu zemřelo při střetech protestujících s armádou 19 lidí, včetně plukovníka vládních revolučních gard, uvedla státní televize

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Belgická policie zadržela radikálního muslimského vůdce hledaného ve Francii

Belgická policie zadržela muslimského vůdce, kterého francouzské úřady viní z podněcování nenávisti v duchu radikálního islámu. Agentuře AFP to sdělilo belgické ministerstvo spravedlnosti. Na Maročana Hasana Ikuiusena Francie v srpnu vydala mezinárodní zatykač.

Paříž chtěla osmapadesátiletého kazatele už od konce července vyhostit ze země, muž ovšem po výnosu rozhodnutí zmizel. Předtím už byl několik měsíců na seznamu osob sledovaných úřady kvůli podezření z radikalizace.

Ikuiusen se sice narodil ve Francii, ale má marockou státní příslušnost. Ve svých promluvách k věřícím podle francouzských soudů šířil nenávist a zastával antisemitské postoje, hlásal také podřadnost žen a jejich podřízenost mužům. Jeho kanál na sociální síti YouTube sleduje 178 tisíc odběratelů. V příkazu k vyhoštění je obviněn z "proselytismu (verbování nových věřících), podněcování k nenávisti a diskriminaci a šíření vize islámu, která je v rozporu s hodnotami republiky".

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bouře Ian udeřila na pobřeží Jižní Karolíny. Má sílu hurikánu prvního stupně

Rychlost větru dosahuje až 137 kilometrů za hodinu. Bez proudu je nyní podle monitorovacího serveru PowerOutage přes 180 tisíc odběratelů. Prezident Joe Biden vyhlásil v pátek na žádost guvernéra Henryho McMastera v Jižní Karolíně stav nouze. Na rozdíl od Floridy, kde Ian udeřil výrazně větší silou, úřady v Jižní Karolíně nevydaly plošné nařízení k evakuaci. Domovy ale opustili lidé v nejvíce rizikových záplavových oblastech.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Při srážce auta s tramvají na pražských Vinohradech se zranily dvě ženy. Řidič byl opilý a zdrogovaný

Auto skončilo na střeše na kolejích u zastávky MHD Vinohradské hřbitovy. Nehoda na více než hodinu zablokovala provoz několika linek tramvají a autobusů.

Nehoda se stala kolem 19:00. "Vážná dopravní nehoda vozidla, které skončilo na střeše na tramvajových kolejích a za jehož volantem seděl muž pod vlivem alkoholu a drog, komplikuje dopravu u Vinohradského hřbitova v Praze 10," oznámila na twitteru policie.

Mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby Jana Poštová řekla, že v autě byly zraněny dvě ženy ve věku kolem 20 let. Jednu z nich museli z auta vyprostit hasiči. Vyprošťovaná žena utrpěla zlomeniny ruky a nohy a také pohmožděniny hlavy a hrudníku. Druhá žena byla také pohmožděná a měla úraz hlavy. V tramvaji, ve které podle hasičů jelo v danou chvíli asi 50 lidí, se nezranil nikdo.

Nehoda na více než hodinu zastavila provoz tramvají linek 16, 19 a 26 a autobusových linek 188 a 199. Tramvaje i autobusy musely jezdit podle webu pražského dopravního podniku po odklonových trasách.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

České volejbalistky nepostoupí do další fáze MS, Argentina skončí před nimi

České volejbalistky už nemají šanci postoupit do další fáze mistrovství světa. Argentina porazila Kolumbii 3:2 na sety a na postupovém čtvrtém místě skupiny D má díky pěti bodům nedostižný náskok před svým dnešním soupeřem a Českem. Češky, které startují na světovém šampionátu po dvanácti letech, se rozloučí s turnajem sobotním zápasem s Kolumbií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy