4 tipy, jak se v karanténě nezamotat do sociálních sítí

David Scharf David Scharf
22. 4. 2020 8:07
Možná vás na to upozornili poslední lidi, se kterými se ještě potkáváte osobně. Třeba vám to změřila speciální aplikace. Anebo jste se i sami přistihli, jak bezmyšlenkovitě scrollujete a swipujete, zatímco čas běží. Najednou nestíháte práci, místo vaření narychlo dáváte do trouby mraženou pizzu a čtení knihy odsouváte na zítra. Kdo je bez viny, ať hodí smartphonem! Jak se ale "sockám" ubránit?
Foto: Unsplash.com

#1 Přiznat si, že je to normální problém

Pokud zůstáváte doma, na sociálních sítích pravděpodobně trávíte více času. A nejste v tom sami. Doba, kterou průměrný světový uživatel stráví za týden přilepený k mobilním aplikacím, narostla v prvním čtvrtletí meziročně o 20 procent. Datová společnost AppAnnie přitom analyzovala první tři měsíce roku 2020 jako celek, přičemž většina západního světa začala praktikovat social distancing až zhruba od půlky března. Kdyby se nárůst měřil jen za tento měsíc, byl by nejspíš ještě masivnější.

Je vcelku přirozené, že se tak děje v době, kdy se naše sociální kontakty v reálném světě snížily na minimum. Když k tomu ještě připočteme tlak korporací, které vydělají tím více peněz, čím víc v jejich aplikacích strávíme času, za logické tíhnutí k virtuálnímu světu bychom se neměli hned nesnášet. Zároveň ale všichni cítíme rozdíl mezi videohovorem s kamarádem a nepřítomným pozorováním instagramových Stories. Sklouznout ke druhé možnosti je sice mnohem snadnější, ale - jak naznačuje celá řada studií - také škodlivější. Uvědomit si, že jde o problém, který navíc není nijak neobvyklý, tak může být prvním krokem ke změně.

#2 Hůř se běhá přes překážky

Pokud máme tendenci k něčemu odbíhat a chceme s tím přestat, nejlepší způsob je ztížit si cestu. V našem případě to znamená odložit telefon někam… daleko. Minimálně tak, abychom na něj neviděli, v ideálním případě do jiné místnosti. "Je to mnohem efektivnější způsob než se jen snažit potlačit svoje nutkání," píše ve svojí knize Neodolatelné: Vzestup návykových technologií a byznys se závislostí profesor Newyorské univerzity Adam Alter. Překážkou ale nutně nemusí být jenom vzdálenost.

Kevin Roose, novinář NY Times, popsal zbavování se závislosti na telefonu ve velmi osobním textu, kde popisuje i fígle, které mu pomáhaly v začátcích: "Na tapetu zamčené obrazovky jsem si dal obrázek, který se mě při každém odemčení ptal: K čemu? Proč teď? Co dál?" Méně sofistikovaná verze obnáší dát si na obrazovku gumičku (a vypnout Face ID), často se také doporučuje také vypínaní notifikací. Všechny ale mají stejný účel: udělat z používání telefonu vědomou činnost. "Zbavujete tak telefon kontroly nad vámi a berete si ji zpátky," píše Alter.

#3 Rozděl a panuj (svému času)

Chápeme, že poučku o nutnosti sestavení rozvrhu v karanténě jste už četli aspoň stokrát. My taky. A nebojte, nikdo vám nebude radit, abyste si na papír psali časy, kdy můžete na Twitter a kdy na Instagram. Faktem ale je, že v dnešní době se od sociálních sítí nejde úplně odstřihnout. Zároveň na nich nechcete promrhat zbytečně moc času. Klíčem k balancu tak může být, slovy adiktologů, zmenšení dávek. Víte totiž, co má váš telefon kromě Facebooku, TikToku a mraků dalších aplikací? Časovač. Než začnete scrollovat, určete si, kolik času můžete ztratit.

Právě tahle předem nastavená stopka může zabránit tomu, aby se z párminutového oddechu stal hodinový volný pád do prokrastinační propasti. Mimochodem, tenhle stav má dokonce odborný název - ludic loop (ludická smyčka) označuje začarovaný kruh, v němž děláme pořád tu stejnou činnost, protože dostáváme přesně takové množství odměny, jaké náš mozek potřebuje. A není náhodou, že s termínem přišla antropoložka Natasha Schüllová, když zkoumala hráče hazardních automatů.

#4 Smazat? Nejde. Přepsat? Klidně

Zlozvyků se zbavujeme jen těžko. A když už se nám to povede, za chvíli se zase vrátí. Stejné pravidlo platí třeba pro vyvracení mýtů a dezinformací: než aby lidská paměť žila v nejistotě, radši bude věřit mýtu. Proto je při vyvracení vždy třeba přijít s alternativním vysvětlením. Stejně tak musíme mít připravenou alternativu i místo sociálních médií. "Cílem je najít si nové chování, které nahradí staré chování, jehož se chcete zbavit," píše Alter. 

Jak tuhle radu převést do praxe? To záleží hlavně na tom, jak si představujete své vysněné nové chování. Místo telefonu si můžete na stůl položit knížku, časopis nebo cokoliv, u čeho byste odpočívali radši. A přímo v prostředí telefonu jde vždycky ty nejvíc "prokrastinační" aplikace schovat do složky na úplně poslední straně. A místo nich posunout dopředu třeba appky na vzdělávání.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 7 hodinami

Izraelské nálety v Gaze budou pokračovat, dokud to bude nutné, uvedl Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v sobotu řekl, že Izrael bude pokračovat v náletech v Pásmu Gazy, dokud to bude nutné, a bude se přitom snažit co nejvíce chránit civilisty. Vinu za současné boje premiér připsal islamistickému hnutí Hamás, které v palestinské enklávě vládne. Informovala o tom agentura Reuters.

"Strana, která nese vinu za tuto konfrontaci, nejsme my. Jsou to ti, kdo na nás útočí," řekl Netanjahu v televizním projevu. "Jsme stále uprostřed této operace, stále ještě není u konce. Tato operace bude pokračovat tak dlouho, jak to bude nutné," dodal.

Násilnosti mezi Izraelem a Hamásem nyní eskalovaly nejvíce od poslední války v roce 2014. Hamásem vedené ministerstvo zdravotnictví hlásí zatím 145 mrtvých, Izrael na své straně registruje deset mrtvých.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásil Islámský stát

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásila teroristická organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura Reuters. Exploze v mešitě ve čtvrti Šakar Dara si vyžádala nejméně 12 obětí na životech. Stala se při pátečních modlitbách u příležitosti muslimského svátku íd al-fitr, kterým končí postní měsíc ramadán.

Islamistické hnutí Tálibán a afghánská vláda, které spolu vedou boje, vyhlásily od čtvrtka u příležitosti svátku třídenní příměří. Útok na mešitu Tálibán odsoudil již v pátek, jeho mluvčí ho ale podle agentury AP tehdy připsal afghánské tajné službě.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem. 

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.

Další zprávy