I malý nákup je velká pomoc. České značky bojují v krizi o přežití

Veronika Vimmerová Veronika Vimmerová
30. 3. 2020 17:17
Omezení pohybu platí už třetí týden, život v naší zemi se téměř zastavil. Těmi, kdo současnou situaci pociťují finančně nejvíc, jsou malé značky – kavárny, designeři, kadeřníci, lokální obchody s módou. Tyto firmy často nemají zálohy, ze kterých by několikatýdenní neočekávaný výpadek provozu pokryli a aktuálně tak vsází vlastní budoucnost a možný konec podnikání.

Malý nákup, velká pomoc

Existují možnosti, jak značkám složité období pomoct přečkat ve zdraví. S informacemi a nápady v této oblasti přichází instagramová iniciativa #malynakupvelkapomoc, za kterou stojí komunikační agentura ArtsPeak. Ty, kteří chtějí a mohou scénu malých českých značek podpořit, projekt motivuje k chytrým nákupům nebo podpoře oblíbených lokálních produktů a služeb na sociálních sítích. Na webu www.malynakupvelkapomoc.cz zároveň všechny zapojené značky sdružuje a informuje o jejich aktuální situaci. 

Jak konkrétně pomoct? Pokud je vaše oblíbená kavárna právě zavřená, zkuste mrknout, jestli nemá on-line nabídku, a nemůže vám domů přivést třeba mletou kávu. Váš zamilovaný obchod s oblečením zase možná postuje novinky o letošní kolekci, které byste sdílením na vlastních sociálních sítích mohli dostat k širšímu publiku. Nákupem voucheru ve vašem oblíbeném divadle nebo na lekcích jógy si zase koupíte službu "na lepší časy", finanční situaci značky ale pomůžete právě teď. 

Zapojených značek na webu najdete přes sedmdesát a další přibývají. Vybrali jsme čtyři, kterých jsme se ptali, jaký vliv má současná situace na jejich podnikání a s čím aktuálně bojují nejvíc.

Květinářství a zelená laboratoř Hænke Botanical Lab

Co je pro vás v současné situaci nejsložitější? S čím bojujete?

V Haenke jsme se vždycky snažili rovnoměrně distribuovat různé zdroje příjmu, ze dne na den nám ale zmizely všechny kromě jednoho, kterým se e-shop s rostlinami. My sice nejsme úplně typické květinářství, přestože ale květinářství mohou zůstat otevřená, rozhodli jsme zavřít. Přijde nám nesmyslné riskovat zdraví klientů i týmu v momentě, kdy je nutné zploštit křivku a podpořit zdravotní systém.

Škody zatím sčítáme. I když e-shop teď funguje (koronavirus paradoxně udeřil v okamžiku, kdy začíná sezóna, lidé chtějí přesazovat a rostliny jim vlastně psychicky pomáhají karanténu překonat), přišli jsme o spoustu klientů, dlouhodobých spoluprací nebo přednáškových činností. I přestože stát zavádí záchranné balíčky, přijde nám absolutně nepředstavitelné zažádat si o půjčku v době, kdy si nejsme jistí ani tím, co přijde pozítří.

Jaká je vaše strategie na zvládnutí složité situace?

Držíme v provozu alespoň e-shop a rostliny rozesíláme rovnou domů ve spolupráci s firmou Liftago. 

Čím vám teď lidé pomohou nejvíc?

Pokud by nás lidé chtěli podpořit, mohou si koupit rostliny na e-shopu a nebo přispět do sbírky na Donio.cz - ve spolupráci s Fakultou tropického zemědělství ČZU mícháme dezinfekci pro nemocnice a domovy pro seniory.

 

Právě se děje

Další zprávy