I malý nákup je velká pomoc. České značky bojují v krizi o přežití

Veronika Vimmerová Veronika Vimmerová
30. 3. 2020 17:17
Omezení pohybu platí už třetí týden, život v naší zemi se téměř zastavil. Těmi, kdo současnou situaci pociťují finančně nejvíc, jsou malé značky – kavárny, designeři, kadeřníci, lokální obchody s módou. Tyto firmy často nemají zálohy, ze kterých by několikatýdenní neočekávaný výpadek provozu pokryli a aktuálně tak vsází vlastní budoucnost a možný konec podnikání.

Malý nákup, velká pomoc

Existují možnosti, jak značkám složité období pomoct přečkat ve zdraví. S informacemi a nápady v této oblasti přichází instagramová iniciativa #malynakupvelkapomoc, za kterou stojí komunikační agentura ArtsPeak. Ty, kteří chtějí a mohou scénu malých českých značek podpořit, projekt motivuje k chytrým nákupům nebo podpoře oblíbených lokálních produktů a služeb na sociálních sítích. Na webu www.malynakupvelkapomoc.cz zároveň všechny zapojené značky sdružuje a informuje o jejich aktuální situaci. 

Jak konkrétně pomoct? Pokud je vaše oblíbená kavárna právě zavřená, zkuste mrknout, jestli nemá on-line nabídku, a nemůže vám domů přivést třeba mletou kávu. Váš zamilovaný obchod s oblečením zase možná postuje novinky o letošní kolekci, které byste sdílením na vlastních sociálních sítích mohli dostat k širšímu publiku. Nákupem voucheru ve vašem oblíbeném divadle nebo na lekcích jógy si zase koupíte službu "na lepší časy", finanční situaci značky ale pomůžete právě teď. 

Zapojených značek na webu najdete přes sedmdesát a další přibývají. Vybrali jsme čtyři, kterých jsme se ptali, jaký vliv má současná situace na jejich podnikání a s čím aktuálně bojují nejvíc.

Moderní papírnictví Papelote

Co je pro vás v současné situaci nejsložitější? S čím bojujete?

V tuto chvíli je náročné zabezpečit patnáctičlenný tým a celkové náklady tak, abychom mohli po krizi vůbec fungovat. Nevíme, na jak dlouhou dobu je třeba zajisit finanční záplatu, jak dlouho budou tato opatření trvat ani jak bude vypadat "normální život" později. Velmi důležité pro nás je i uzavření hranic a to, jestli dojde k obnovení turistického ruchu. Ten je pro provoz našeho kamenného obchodu klíčový. Zatím doufáme, že tento stav nebude trvat déle, než do konce dubna.

Jaká je vaše strategie na zvládnutí složité situace?

Dohodli jsme se s týmem na mzdových úsporách, vyjednáváme o dočasném snížení nájmu. S bankami vyjednáváme o půjčkách a navýšení kontokorentu. Zároveň pracujeme na úpravě sortimentových novinek pro letošní rok a jsme aktivní on-line.

Budou mít dnešní opatření vliv na vaše budoucí podnikání? Mohou vaši značku existenčně ohrozit?

Zavření kamenné prodejny a celkový masivní obchodní útlum jsou pro nás fatální. Snažíme se tímto obdobím projít bez propouštění zaměstnanců, ale bez bankovní půjčky jsme schopni přežít maximálně dva měsíce.

Čím vám teď lidé pomohou nejvíc?

Jsme vděční za každý e-shopový nákup, jelikož všechny naše ostatní obchodní směry spí. Snažíme se přinášet nápady a produkty, které mohou v aktuální situaci pomoci - ať už při práci doma, sebereflexi nebo zabavení a rozptýlení dětí. Lidé mohou rozveselit své blízké malým papírovým dárkem nebo pozdravem z Papelote, který za ně i doručíme. Začali jsme rozesílat sešity vděčnosti a budeme rádi, když se k nám lidé připojí, protože věříme, že #vdecnostleti.

 

Právě se děje

Další zprávy