I malý nákup je velká pomoc. České značky bojují v krizi o přežití

Veronika Vimmerová Veronika Vimmerová
30. 3. 2020 17:17
Omezení pohybu platí už třetí týden, život v naší zemi se téměř zastavil. Těmi, kdo současnou situaci pociťují finančně nejvíc, jsou malé značky – kavárny, designeři, kadeřníci, lokální obchody s módou. Tyto firmy často nemají zálohy, ze kterých by několikatýdenní neočekávaný výpadek provozu pokryli a aktuálně tak vsází vlastní budoucnost a možný konec podnikání.

Malý nákup, velká pomoc

Existují možnosti, jak značkám složité období pomoct přečkat ve zdraví. S informacemi a nápady v této oblasti přichází instagramová iniciativa #malynakupvelkapomoc, za kterou stojí komunikační agentura ArtsPeak. Ty, kteří chtějí a mohou scénu malých českých značek podpořit, projekt motivuje k chytrým nákupům nebo podpoře oblíbených lokálních produktů a služeb na sociálních sítích. Na webu www.malynakupvelkapomoc.cz zároveň všechny zapojené značky sdružuje a informuje o jejich aktuální situaci. 

Jak konkrétně pomoct? Pokud je vaše oblíbená kavárna právě zavřená, zkuste mrknout, jestli nemá on-line nabídku, a nemůže vám domů přivést třeba mletou kávu. Váš zamilovaný obchod s oblečením zase možná postuje novinky o letošní kolekci, které byste sdílením na vlastních sociálních sítích mohli dostat k širšímu publiku. Nákupem voucheru ve vašem oblíbeném divadle nebo na lekcích jógy si zase koupíte službu "na lepší časy", finanční situaci značky ale pomůžete právě teď. 

Zapojených značek na webu najdete přes sedmdesát a další přibývají. Vybrali jsme čtyři, kterých jsme se ptali, jaký vliv má současná situace na jejich podnikání a s čím aktuálně bojují nejvíc.

View this post on Instagram

Přátelé, byl to těžký týden, avšak my v @longstoryshorteaterybakery nezastavujeme ✊🏻, a to především díky vám ❤️. 🏠 HLADOVÉ OKNO: Výdej v cooking baru funguje prozatím bez omezení. Pokud cítíte nutnou potřebu jít ven pro kafe do kelímku, najdete nás v okně. Připomínáme však, že téměř všechny produkty z naší nabídky jsme schopni doručit až k vám domů. #stayhome #staysafe 😷 #ROUSKYVSEM: Nosíte roušky pro naše zákazníky a kolemjdoucí, kteří je potřebují! Jmenovitě tímto děkujeme Janě Doleželové, @barunkaga, @ketke a taky @renatajanco. Ještě jich tu pár stále leží k rozdání, a pokud kdokoliv z vás se chce a může podělit, bereme další do party 🙏🏻. #sharingiscaring 🦆 VÍKENDOVÁ JÍDLA NA SHARE: Rozjeli jsme víkendová jídla na share! Děkujeme za všechny víkendové objednávky kachniček. Podle všeho vám čvachtalo, a my máme radost ❤️. 🛶 ROZVOZ DOMŮ: Rozvozové služby běží nepřetržitě dál a my pro vás vymýšlíme spoustu dalších novinek tak, abyste nemuseli už nic řešit a zůstali v bezpečí vašich domovů. O tom ale příště 🤫. 📞 Nepřepínejte kanela a sledujte naše stránky https://www.rozvoz-jidla-olomouc.cz, kde denně aktualizujeme naši nabídku. Číslo LSS gastro pohotovosti zde +420 727 800 900. Jsme připraveni poskytnout první pomoc v jakékoliv hladové nouzi! Díky, že s námi zůstáváte ❤️💪🏻. . . . #longstoryshorthostel #longstoryshorteaterybakery #spolecnetozvladneme #zachrangastro #gastrosobe #pecutoslongem #malynakupvelkapomoc #supportlocalbusiness #supportlocals #sharingiscaring #bekind #beresponsible #onlineorder #foodtogo #fooddelivery #takecareofyourself #stayhome #besafe #bepatient #togetherwestrong #olomouc_city #czechrepublic #igcz

A post shared by Long Story Short Hostel & Café (@longstoryshorthostel) on

Kavárna, restaurace a designový hostel Long Story Short

Co je pro vás v současné situaci nejsložitější? S čím bojujete?

Provozujeme hostel, kavárnu a nově jsme otevřeli i restauraci. Největší obtíž nastala uzavřením všech našich provozů dohromady. Prakticky ze dne na den došlo k výpadku veškerých příjmů, přitom faktury dodavatelům, nájem a hlavně mzdy zaměstnancům stále platit musíme. 

Budou mít aktuální opatření vliv na vaše budoucí podnikání? Mohou vaši značku existenčně ohrozit?

Opatření se dotknou především cestovního ruchu jako takového, po zrušení nouzového stavu očekáváme pokles ubytovaných zahraničních hostů v našem hostelu, do naší kavárny a restaurace si hosté určitě cestu opět najdou, ale asi lze očekávat, že lidé budou méně utrácet. 

Jaká je vaše strategie na zvládnutí složité situace?

Provoz jsme omezili tak, aby splňoval kritéria současných opatření. Zavedli jsme rozvozové služby, abychom neztráceli kontakt se zákazníky, kteří teď za námi nemohou. Ve spolupráci s našimi farmáři a lokálními dodavateli zase pracujeme na e-shopu, abychom podpořili činnost i těchto malých subjektů, a zároveň zprostředkovali kvalitní farmářské produkty koncovým zákazníkům. V součinnosti se všemi provizorními aktivitami u nás funguje "hladové okno", kde si lidé mohou vyzvednout jídlo, kávu nebo pečivo s sebou. 

Čím vám teď lidé pomohou nejvíc?

Přínosem je pro nás teď podpora skrze využívání provizorního servisu, který jsme dali dohromady - ať už jsou to rozvozy, prodejní okénko nebo e-shop. Určitě pomůže i zakoupení voucherů do restaurace nebo hostelu, které budou moct zákazníci uplatnit ihned po skončení současných vládních nařízení.

 

Právě se děje

Další zprávy