Sociální síť na firemní vzdělávání. Posouvat se dopředu můžete i interaktivně

Markéta Paráčková Pracovna.cz, Markéta Paráčková - za podpory: ZEN
5. 4. 2020 14:53
Nekonečné scrollování, lajkování i diskuse o čemkoliv, co je zrovna aktuální – to známe z Facebooku. Stejnou podstatu má i vzdělávací platforma ZEN, pomocí které se zaměstnanci společnosti Zebra Technologies zdokonalují dovednosti použitelné v pracovním světě. Standardní koncept firemního vzdělávání pomocí externích kurzů totiž na rychlé požadavky doby mnohdy nestačí reagovat včas.
Video: Pracovna Aktuálně.cz

"Doba se obrovsky zrychluje, a proto když dnes potřebuji člověka s určitými schopnosti, nemůžu čekat na to, až projde tím standardním HR kolečkem," vysvětluje Veronika Kyjovská, specialistka na rozvoj zaměstnanců v Zebra Technologies v Brně.

Co myslíte tím standardním HR kolečkem?

V rámci vzdělávání zaměstnanců to většinou probíhá tak, že na začátku je manažer, který potřebuje zaměstnance s určitými schopnostmi, a tak jde za HR oddělením a musí si z nabízených kurzů vybrat, co koho potřebuje naučit. Pak musí počkat, než se to zařídí, domluví se termín a někdo to přijde naučit. A to může trvat docela dlouho. V tomhle novém konceptu je vzdělávání zaměstnanců daleko rychlejší.

Foto: Matej Slávik

Vysvětlila byste ten nový koncept?

My mu říkáme ZEN - Zebra Education Network - a je to vlastně vzdělávací sociální síť. Běží na platformě Degreed, kterou jsme si upravili podle svého, a funguje jako agregátor všech možných způsobů učení. Na síti máte svůj profil, svoji zeď a různé skupiny stejně jako na Facebooku, ale celou pointou je vzdělávání. Jsou tam on-line kurzy, workshopy, videa, různé učební materiály, mentoring, je tam integrovaná i spousta dalších platforem jako třeba Linkedin Learning. Celý systém je navíc přístupný kdykoliv a kdekoliv.

I v pracovní době?

Hlavně v pracovní době! (smích) Manažer každého týmu určuje, kolik času by jeho lidé měli trávit vzděláváním, a to může být formalizované - třeba na to mají vyhrazenou půlku dne každý pátek, anebo dostanou zadaný nějaký konkrétní learning path a termín, do kdy ho musejí splnit.

Co si máme představit pod pojmem learning path?

Jde o vzdělávací cestu s jednotlivými kroky, které by měl zaměstnanec splnit. Může mu ji naplánovat manažer, nebo specialista na to určité dané téma, anebo si ji zaměstnanec může dát dohromady sám. Jak cestu postupně kompletuje, může své úspěchy sdílet s ostatními tak, aby se od něj oni mohli inspirovat a třeba zkusit to dané téma taky.

Foto: Matej Slávik

Využívají to skutečně všichni zaměstnanci? Ne všichni lidé jsou přece od přírody tak akční.

Každý to využívá tak, jak sám potřebuje. Někdo si samozřejmě jen "odkroutí" to, co mu manažer zadá, a nic dalšího se neučí, ale většina z nás se učí ráda a hodně i ve volném čase.

Co všechno se člověk v appce může učit?

Cokoliv. Když vás zajímá krasobruslení, můžete si vytvořit learning path na krasobruslení. A to je vlastně asi jediná kritika, co na tenhle systém zatím evidujeme - že je tam toho moc, že se v tom někteří lidé dobře nevyznají a nevědí, kde mají co hledat. Pro ty proto pořádáme i kurzy ovládání appky a orientace v ní.

Foto: Matej Slávik

K čemu vám jako společnosti podnikající v oblasti moderních technologií je, že bude člověk vědět všechno o krasobruslení?

To asi k ničemu. (smích) Ale pointou je hlavně adaptabilita a flexibilita a v tom hodně pomáhá učení se čehokoliv. I když samozřejmě primárně učíme to, co je potřeba - oborové znalosti, soft-skills, vyjednávání, diverzitu, komunikaci a takový ten další standard.

Co je tedy dlouhodobým cílem ZENu?

Future-proofing, neboli příprava na budoucnost a na další generace. 

V jakém smyslu?

Budoucnost bude jiná než dnes. Zatímco naši rodičové běžně trávili dvacet let na jedné pozici, mladé už tohle nezajímá, chtějí se vyvíjet a neustále se učit nové věci, což jim ZEN umožňuje. Protože obsah běžně konzumují na sociálních sítích, je pro ně i rozhraní ZENu přirozené, rozumí mu a raději ho využívají. Svět moderních technologií se navíc strašně rychle mění a to, co dělala jedna profese včera, už dneska nemusí platit, a my nemáme čas na to přijímat pro každou novou funkci, která se objeví, nového člověka. A proto je a bude potřeba, aby se jeden a ten samý člověk dokázal přizpůsobit více možnostem a aby byl v rámci několika pozic třeba i s kolegy vzájemně zastupitelný.

Foto: Matej Slávik

A toho dosáhnete jeho vzděláváním?

A také sdílením zkušeností třeba skrze rotace nebo stínování kolegů. Rotace může vypadat například tak, že kandidát na manažera si během dvou let vyzkouší působení všech čtyř oddělení, které jednou budou pod ním, pozná procesy, lidi, klasicky tam pracuje, k tomu má mentoring a další vzdělávání a po uplynutí této doby je připraven funkci vykonávat. Je to podobné jako nomádství, jen místo ze zahraničí pro více klientů pracujete doma a v rámci jedné firmy.

Stínování zase můžete provést i u na první pohled od sebe vzdálenějších oddělení, které ale mají například stejného zákazníka. Jde o to, aby obě strany lépe pochopily, co se děje u kolegů. Jeden pozná práci toho druhého a možná zjistí, že by ho bavila víc než jeho současná a bude se raději chtít přesunout tam. Anebo naopak. Kouzlo je právě v té flexibilitě a v tom, že díky ZENu (a nejen jemu) bude připraven a jakákoliv jiná cesta pro něj díky tomu bude otevřená.

Zebra Technologies

Globální IT společnost Zebra Technologies je lídrem ve světě čárových kódů. Výsledky její práce najdete, kde vás jen napadne - v obchodech, nemocnicích, skladištích, letištích, sportovištích, továrnách, ve vládě, v metru… prostě skoro kdekoliv. V Brně má společnost Shared Service Center se zaměstnanci ze 30 zemí světa, které se zabývá vším od smluv a faktur až po marketing a business operations a podporuje tak v reálném čase zákazníky ze stovky zemí po celém světě.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Stuttgartu bleskový gól nestačil, s Kolínem jen remizoval

Fotbalisté Stuttgartu přes bleskový gól pouze remizovali v 5. kole bundesligy 1:1 s Kolínem nad Rýnem a promarnili v domácím utkání šanci dotáhnout se před víkendovým programem na vedoucí Lipsko. Na lídra tabulky ztrácí nováček soutěže dva body. Soupeř čeká na vítězství v nejvyšší soutěži už 15 utkání, v novém ročníku získal teprve druhý bod.

Domácí měli skvostný vstup do zápasu a už ve 24. sekundě je umístěnou střelou zpoza šestnáctky poslal do vedení belgický záložník Orel Mangala. V polovině první půle ale z penalty vyrovnal švédský útočník Sebastian Andersson a VfB dál čeká na první domácí výhru v sezoně. Kolínští po úvodních třech porážkách podruhé za sebou remizovali, bundesligové vítězství ale slavili naposledy 6. března.

Německá fotbalová liga - 5. kolo:

Stuttgart - Kolín nad Rýnem 1:1 (1. Mangala - 23. Andersson z pen.).

Tabulka:

1. Lipsko 4 3 1 0 10:2 10
2. Bayern Mnichov 4 3 0 1 17:8 9
3. Dortmund 4 3 0 1 8:2 9
4. Stuttgart 5 2 2 1 10:6 8
5. Eintracht Frankfurt 4 2 2 0 7:4 8
6. Augsburg 4 2 1 1 5:3 7
7. Brémy 4 2 1 1 6:6 7
8. Hoffenheim 4 2 0 2 8:6 6
9. Leverkusen 4 1 3 0 3:2 6
10. Union Berlín 4 1 2 1 7:5 5
11. Mönchengladbach 4 1 2 1 5:6 5
12. Freiburg 4 1 2 1 5:8 5
13. Wolfsburg 4 0 4 0 2:2 4
14. Bielefeld 4 1 1 2 3:6 4
15. Hertha Berlín 4 1 0 3 8:10 3
16. Kolín nad Rýnem 5 0 2 3 5:9 2
17. Schalke 4 0 1 3 2:16 1
18. Mohuč 4 0 0 4 2:12 0
Zdroj: ČTK
Další zprávy