Pandemie nás vytrhla ze stereotypu - změnila nákupní chování, sociální život a omezila některá odvětví. Můžeme ji brát jako zeď, která zatarasila cestu a brání dosahování cílů, nebo jako most, který nás dovede k řešením, o kterých jsme nikdy neuvažovali. Isaac Newton i William Shakespeare využili období moru k vytvoření úžasných věcí. Newton pod jabloní přemýšlel o teorii gravitace a Shakespeare se zase soustředil na psaní.
Inspirujte se překážkami
Ze 145 empirických studií uveřejněných v Harvard Business Review vyplývá, že zdravé dávky omezení mají pozitivní dopad na kreativitu a inovace jak jedinců, tak týmů. Samozřejmě úspěch profesionálních tvůrců a inovátorů netkví ve svobodě ani naprosté volnosti. I oni jsou hozeni do krabice se čtyřmi zdmi, kterou pro ně připravil klient v podobě zadání neboli briefu. Důležité je ale to, jak k němu přistupují. "Brief nám jen pomáhá specifikovat překážku, kterou máme vyřešit. A dobré kreativní řešení je to, které brief perfektně splní. Na první pohled se může zdát, že nejrůznější omezení, ať už finanční, materiální, nebo prostorová, kreativitu zabíjejí. Opak je ale často pravdou," tvrdí Tomáš Belko, výkonný kreativní ředitel komunikační agentury Ogilvy. Dále dodává, že podstata kreativity spočívá ve využití toho, co máme k dispozici, k tvorbě něčeho nového, co tu ještě nebylo.
Dobře, teď jsme omezeni více než dost. Jak to ale využít ve svůj prospěch? Představte si, že se živíte jako malíř obrazů a najednou ze světa zmizí všechny štětce. Co kdybyste místo nich použili metličku ke šlehání, podtácek z hospody nebo plácačku na mouchy? Bezesporu by toto zmizení vedlo k absolutnímu boomu nových malířských technik. Otázkou zůstává, jak moc jsou originální současní umělci, když většina z nich využívá klasické nástroje a stejné techniky. Ať už chcete kreativitu využít k udržení svého byznysu, nebo jen zútulnění bytu, přijměte fakt, že pracujete s omezenými zdroji, ale i z nich se dá vytvořit něco zajímavého.
Přemluvte šetřílka
V období relativní prosperity nás vymýšlení nových nápadů trochu "bolelo". Mozek totiž miluje efektivitu, a pokud jsme spokojení, nechce plýtvat energií na zdokonalování už funkčních řešení. Když se ale dostaneme do situace, která nás ohrožuje, okamžitě hledá nové cesty. Jako ohrožení samozřejmě nevnímá nedostatek mašlí a dalšího materiálu k vytváření dekorací. Nejspíš vám poradí, ať počkáte na otevření obchodů, kde si potřebné věci koupíte. Tomu se říká, že využívá cestu nejmenšího odporu - nabízí nejintuitivnější a nejlehčí řešení. Když tuto lákavou nabídku odmítnete a soustředíte se na jiné alternativy, uvolní mozek energii, kterou chtěl původně šetřit. A vynalézavost už ťuká na dveře.
Kousek kreativity pro každého
Psycholožka Pavla Horáková tvrdí, že každý člověk může být kreativní: "Je to o mentálním nastavení v hlavě. Důvěřujte svým schopnostem, buďte optimističtí a věřte, že mnoho věcí zvládnete vymyslet, i když to tak na první pohled nevypadá. Experimentujte a nenechte se odradit prvotním selháním. Uvidíte, že se kreativita brzy dostaví." I tak tvrdíte, že originalita není nic pro vás? Otestujte tvůrčí myšlení hned teď. Nachystejte si papír, tužku a stopky. Vymyslete během jedné minuty pět vlastních, nových slov. Uvidíte, že na něco přijdete. Časový limit zajistí, že budete pracovat ještě usilovněji.
Rychlý přísun inspirace
Současné odloučení může hrát do karet introvertům. Ti mají nejvíce energie a nápadů, když jsou sami. Naopak extroverti přímo vynikají při skupinových brainstorminzích a skvěle se dokážou odpíchnout od názorů ostatních. Metoda brainwritingu 6-5-3 propojuje oba světy - nápady si píšete každý zvlášť na papír, ale zároveň se inspirujete ostatními. Velkou výhodou je, že během krátké chvíle máte spoustu nápadů, např. jak udržet během pandemie firmu při životě. Správně k tomu potřebujete šest lidí, kteří během pěti minut vymyslí tři řešení na zadané téma a zapisují je na papír. Vzhledem k omezenému pohybu se spokojte jen s pár členy domácnosti nebo k vymýšlení přizvěte kamarády přes internet. Po uplynutí doby si vyměňte papíry a přečtěte návrhy souseda. Pak opět stopněte pět minut a generujte další tři možnosti. Metoda končí ve chvíli, kdy se papíry dostanou k původním majitelům. Přečtěte si je a vyberte nejlepší myšlenku.
Jak trénovat kreativitu z pohodlí domova, radí Richard Axell, kreativní ředitel z Ogilvy. Přichystal pro vás tři tipy:
- Udělejte si seznam - Seznamy jsou skvělý nástroj, jak uvolnit mozku kapacitu na řešení problémů namísto jejich držení v hlavě.
- Je to složité - Teď, když trávíme hodně času doma, se otevírá příležitost k vyřešení věcí, které vyžadují větší množství času. Zaměřte se na ty, které vám vždycky přišly příliš složité na řešení. Faktem totiž je, že naprostá většina věcí není složitá, nýbrž složená ze spousty malých jednoduchých úkonů. Objevení těchto úkonů (a sestavení jejich seznamu) bývá zdrojem nové kreativní energie. Váš mozek, zatímco píšete svůj seznam, totiž přepnul do problem-solving módu.
- Je to staré - Spousta věcí v čase ztrácí své původní využití nebo smysl. Klasickou kreativní technikou je takzvaný repurposing - tedy znovuvyužití věcí, které už máme, k něčemu jinému nebo opětovný návrat k jejich používání.
Pokud nápady nechrlíte vědomě, zaměřte se na podvědomí. Při spánku se rozehrává divadlo úžasných, až absurdních myšlenek. Často se stává, že tak naleznete inspiraci nebo přijdete na východisko svých problémů. Soustřeďte se na zapamatování snů, napište si je do deníku a kdykoliv se k nim vraťte. Právě díky snu si americká spisovatelka Stephenie Meyerová během roku vydělala 40 milionů dolarů. Takže spánek nepodceňujte!