Jak se vytváří projekt, který oslovil celé Česko a vyvolal neuvěřitelnou lavinu solidarity a chuti pomáhat? Odpovídá zakladatel projektu #energiilekarum Jan Lukačevič.
Honzo, během koronavirové krize nezahálíš a snažíš se vzít věci tak nějak do vlastních rukou. I přesto, že v časech bez koronaviru děláš vědu, tak jsi v podstatě ihned založil a koordinuješ projekt #energiilekarum. S s týmem se vám už podařilo vybrat 2 000 000 korun. Proč zrovna na energetické balíčky?
Chtěli jsme jim nějak pomoci. Ochranné pomůcky v odpovídající kvalitě sehnat neumíme. Zjistili jsme ale od zdravotníků, že jim velmi chybí i základní čas na oddech, natož na pravidelnou stravu, což je přitom v takovém nasazení ohromně důležitá věc. To poslední, co potřebujeme, je kolaps zdravotního systému. Každý se tak snažíme přispět tím, co umíme.
Proč zrovna dané produkty? Jsou něčím výjimečné?
Spolupracujeme zejména s českými dodavateli, jejichž práce si vážíme a jejichž výrobky máme sami rádi. Klíčové pro nás bylo, aby vše bylo hygienické a šlo jíst tak říkajíc za pochodu. Od lékařů víme, že v současné době často ani nemohou do jídelen. Zájem o balíčky je tak neuvěřitelný nejen ze strany zdravotníků, ale i dárců, kteří chtějí zdravotní pracovníky podpořit.
Plánujete balíčky dál rozšiřovat?
Máme to v plánu. Proto v tuto chvíli jednáme i s dalšími partnery, aby složení bylo co nejpestřejší, ostatně každého potěší něco jiného. Obsah balíčků se tak bude upravovat podle možností našich stávajících partnerů a jednání s dalšími společnostmi, které se snaží pomoct.
I přesto se ale v komentářích na sociálních sítích objevila kritika, že jde pouze o levný marketingový tah některých firem. Jak se k této kritice stavíte?
Rozhodli, jsme se, že nebudeme jména značek uvádět, protože se k nám dostávaly i zprávy, že se jedná o levný marketing daných firem. Tomu se bráníme, naše motivace je opravdu nezištná. Vždy se ale snažíme domluvit nejlepší možné podmínky, protože si příspěvků od dárců neskutečně vážíme, proto s rozpočtem hospodaříme maximálně citlivě. Některé firmy poskytly své produkty zdarma či za náklady, jiné se starají o logistiku.
Na Facebooku píšeš, že projekt víceméně vznikl teprve předminulou neděli ve tvých myšlenkách. Ve čtvrtek už jste spustili kompletní web, navíc s možností dobrovolné finanční podpory od veřejnosti. Jak se v téhle nucené online době koordinuje takovýhle tým? A jaktože to jde tak rychle?
Během několika dní vznikl tým dvacítky dobrovolníků všech profesí. Aniž by se všichni fyzicky potkali, dali se dohromady například filmové produkční Veronika Hájková a Alexandra Vondráčková, programátor Pavel Fuchs a jeho tým, právnička Anna Stárková, designér Lumír Kajnar a několik marketérů, jmenovitě například Bára Stárková, Jan Kára, či Vítek Čapek, kteří pomohli do projektů přitáhnout i soukromé společnosti. Zapojili se také Lada Brůnová a David Procházka z dárcovské platformy Donio, která sbírku zajišťuje.
Jak jste se dali dohromady tak rychle? Využili jste pro hledání spolupracovníků headhunting? Nebo je to celé o kontaktech a sociálních sítích?
Oslovoval jsem nejprve známé a prověřené lidi, se kterými už jsem třeba dříve pracoval a když se ukázalo, že některý z týmů bude potřebovat posilu, důvěřoval jsem stávajícím členům při výběru. Některé lidi jsem v týmu moc chtěl, a tak jsem je oslovil napřímo. Žádný headhunting neprobíhal, na to v tom spěchu není čas.
Pokud teď někdo hledá online nástroje, jak podobný projekt spustit, co bys doporučil? Přece jen komunikovat takovýhle projekt s omezenou možností například "fyzického" brainstormingu asi úplně nejde, ne? Nebo ano?
My jedeme úplný základ: Slack, Messenger, Hangouts, Google Docs a hromada telefonování. Nic jiného zatím nemáme, brainstormingy probíhají při videocallech nebo u otevřených Google docs, ale vlastně brainstormuje spíš míň a rychleji se převádí konkrétní nápady do praxe. Řekl bych, že v mnoha ohledech je ta rychlá implementace vlastně lepší. Samotného mě překvapuje, jak rychle to jde.
Kdyby někdo chtěl nabídnout svoje schopnosti a pomoci, ať už s copywritingem, správcovstvím webu, či čímkoliv jiným, může vás kontaktovat? Nebo doporučil bys i jiný projekt? FB skupinu? Web?
Projektů a iniciativ přibývá jak hub po dešti a musím se přiznat, že to ani nestíhám sledovat. Ale kdo ví, mrknul bych na Donio.cz, kde běží další sbírky a třeba tam případné zájemce něco zaujme.
Na webu píšete, že lidé mají vyplnit i svůj IG kontakt, plánujete nějak do kampaně zapojit i instagramové influencery nebo youtubery? Případně už se nějak zapojili?
Už je zapojujeme, spolupracujeme s opravdu velkými jmény na české scéně a je to radost. Naše iniciativa má skvělé poslání, takže se k ní připojují další a další z vlastního zájmu. Je to velice milé a zároveň to pomáhá celé věci.
Dělají to zdarma?
Samozřejmě. Veškeré peníze, co vybereme, jdou v současnosti na pokrytí nákladů obsahu balíčků, logistiku a distribuci. Nikoho do spolupráce nenutíme. A už vůbec jim nenabízíme peníze.
Na IG už máš sám přes 10k sledujících, což z tebe dělá influencera. Jaká je role influencerů v těchto časech koronaviru? Třeba Petr Ludwig svým videem Roušky a kritické myšlení (momentálně na YT 600k zhlednutí) a kampaní #Rouškyvšem de facto rozjel "reality show" Šije celé Česko a naučil, dle jeho slov, celou jednu zemi používat roušky, teď to chce naučit celý svět.
Myslím, že mají veliký dosah, navíc pro část sledujících můžou působit i jako inspirace a autorita, a tak se velice hodí, když se vlastní osobou za iniciativu, jakou je ta naše, zaručí.
Obdivuhodné také je, že kromě veřejnosti se vám podařilo oslovit už více než 50 medicínských pracovišť, jak s nimi komunikujete? Přes mail? Telefon? Nebo přes nějaký seznam?
Moc šikovní lidé z organizací řízených ministerstvem zdravotnictví nám pomohli vytvořit seznam pracovišť, se kterými se jsme se spojili a získali od nich poptávku na počty balíčků a další potřebné informace. Komunikujeme s nimi různě, nejčastěji mailem a telefonicky.
Počítáme, že situace se ještě nějakou dobu neuklidní, i nyní se mění každý den. Budeme reagovat stejně operativně jako při založení celého projektu.
Takže starou dobrou klasikou… Na webu #energiilekarum píšete, že přispěvatel kupuje balíček energie přímo konkrétnímu pracovníkovi, jak funguje tato část?
Máme spočítané přesné počty zdravotníků, kterým pomyslné balíčky doručujeme a zároveň víme, kolik který dárce balíčků koupil. Pro dárce pak chystáme překvapení.
Využijete nově vzniklou crowdfoundingovou platformu i pro něco jiného než pro "energetickou" pomoc?
Počítáme, že situace se ještě nějakou dobu neuklidní, i nyní se mění každý den. Budeme reagovat stejně operativně jako při založení celého projektu. Chtěli bychom postupně zvětšovat objemy tak, aby byly naše balíčky vydatnou pomocí všem těm, kteří ji v našem zdravotnictví potřebují. Věřím, že společně s širokou veřejností to zvládneme. Jejich náplň taky obměňujeme, abychom dodávali lékařům a zdravotnickým pracovníkům to nejlepší.
A co v době po koronaviru?
Momentálně se soustředíme na příští měsíc a půl, ale veřejný zájem, který naše iniciativa vyvolala, je obrovský. Budeme přemýšlet, jak tuhle podporu napřít správným směrem. Pro začátek chceme zdravotníkům pomoct, abychom společně tuto situaci zvládli.