#vprvnilinii konzumu: 5 příběhů o proměně práce prodavačů za časů koronaviru

David Scharf David Scharf
14. 4. 2020 15:23
Zatímco se většina lidí přesunula buď do bezpečí home officu, nebo na méně či více placenou dovolenou, někteří zaměstnanci jsou pod extrémním tlakem. Prodavači a prodavačky přicházejí každý den do kontaktu se stovkami až tisíci zákazníků. Jak se vypořádávají se strachem? Jak se změnilo chování zákazníků? A vnímají teď svoji práci jinak? Na to jsme se zeptali pěti zaměstnanců v první linii konzumu.
Foto: Jan Faltus

Trafikant

"Změnilo se to, že mi snížili plat. Z fixní mzdy nám udělali hodinovou, aby nemuseli platit víc. A to nemáme žádné příplatky, jako mají třeba v potravinách. Prostě nám oznámili, že bude změna ve smlouvě. Buď to tady podepíšete, nebo můžete jít. A prý máme být rádi, že vůbec nějakou práci máme. Tak jsme řekli, že rádi jsme, a podepsali to."

Ke "změně ve smlouvě" u tázaného prodavače z trafiky a dalších došlo dávno předtím, než začaly úřady práce přijímat žádosti o tzv. kurzarbeit. "Když firma nemá dost zakázek, namísto propouštění jen zkrátí lidem úvazky a platí jim jen část mzdy. Zbytek doplácí stát, aby předešel nezaměstnanosti," vysvětluje program viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj.

V úterý sněmovna také schválila jednorázový příspěvek ve výši 25 tisíc pro OSVČ. Návrh opozice na pomoc pro lidi pracující na tzv. dohody (DPP a DPČ) neprošel.

 

Právě se děje

Další zprávy