I malý nákup je velká pomoc. České značky bojují v krizi o přežití

Veronika Vimmerová Veronika Vimmerová
30. 3. 2020 17:17
Omezení pohybu platí už třetí týden, život v naší zemi se téměř zastavil. Těmi, kdo současnou situaci pociťují finančně nejvíc, jsou malé značky – kavárny, designeři, kadeřníci, lokální obchody s módou. Tyto firmy často nemají zálohy, ze kterých by několikatýdenní neočekávaný výpadek provozu pokryli a aktuálně tak vsází vlastní budoucnost a možný konec podnikání.

Malý nákup, velká pomoc

Existují možnosti, jak značkám složité období pomoct přečkat ve zdraví. S informacemi a nápady v této oblasti přichází instagramová iniciativa #malynakupvelkapomoc, za kterou stojí komunikační agentura ArtsPeak. Ty, kteří chtějí a mohou scénu malých českých značek podpořit, projekt motivuje k chytrým nákupům nebo podpoře oblíbených lokálních produktů a služeb na sociálních sítích. Na webu www.malynakupvelkapomoc.cz zároveň všechny zapojené značky sdružuje a informuje o jejich aktuální situaci. 

Jak konkrétně pomoct? Pokud je vaše oblíbená kavárna právě zavřená, zkuste mrknout, jestli nemá on-line nabídku, a nemůže vám domů přivést třeba mletou kávu. Váš zamilovaný obchod s oblečením zase možná postuje novinky o letošní kolekci, které byste sdílením na vlastních sociálních sítích mohli dostat k širšímu publiku. Nákupem voucheru ve vašem oblíbeném divadle nebo na lekcích jógy si zase koupíte službu "na lepší časy", finanční situaci značky ale pomůžete právě teď. 

Zapojených značek na webu najdete přes sedmdesát a další přibývají. Vybrali jsme čtyři, kterých jsme se ptali, jaký vliv má současná situace na jejich podnikání a s čím aktuálně bojují nejvíc.

Jógové studio Jóga Letná

Co je pro vás v současné situaci nejsložitější? S čím bojujete?

Nejsložitější je to v současné chvíli ustát finančně. Provozujeme dvě jógová studia v Praze (Jóga Letná a Jóga Vinohrady) a kvůli vyhlášení omezení pohybu jsme museli obě studia uzavřít. Tím jsme samozřejmě přišli o veškeré příjmy. Komerční nájmy za prostory a další fixní náklady se ale samy nezaplatí. Pro malá studia, jako jsme my, to je velká ztráta.

Budou mít dnešní opatření vliv na vaše budoucí podnikání? Mohou vaši značku existenčně ohrozit?

Pokud by současná situace trvala déle než měsíc, může se stát, že ano. Výše fixních nákladů se blíží skoro sto tisícům a nezbývá nám nic jiného, než vybírat z vlastních úspor. V případě, že by situace trvala dlouho, bychom museli začít přemýšlet o půjčce, nebo o uzavření minimálně jedné provozovny.

Jaká je vaše strategie na zvládnutí složité situace?

Reagovali jsme téměř okamžitě tím, že jsme s našimi lektory začali natáčet jógová videa on-line. Rozhodli jsme se je dávat veřejně na náš Facebook a YouTube, kde lidé, pokud chtějí a lekce se jim líbila, mohou dobrovolně přispět. Částka je symbolická - 40 korun za lekci. Snažíme se natáčet každý den.

Čím vám teď lidé pomohou nejvíc?

Jednoduše tím, že si s námi zacvičí on-line a budou udržovat svoji jógovou praxi pravidelně. Sami se pak mohou rozhodnout, jestli nám a našim lektorům přispějí. Odměnu dělíme samozřejmě i mezi naše lektory, kteří jsou taky ohroženou skupinou. Pomůže nám i sdílení videí mezi širší okruh lidí, než jsou naši stávající klienti - například mezi přátele, které zajímá jóga a zdravý životní styl.

 

Právě se děje

Další zprávy