Tělocvik na Instagramu a fyzika na YouTube aneb jak u nás funguje distanční výuka

Jiří Komárek Jiří Komárek
30. 3. 2020 17:05
Od středy 11. března jsou v rámci opatření proti koronaviru uzavřeny všechny školy a vyučování se tak muselo přesunout do distančního režimu. Pro studenty a učitele to znamená zcela novou situaci, se kterou nemá nikdo zkušenosti. Školství se tak musí popasovat s novou výzvou - přesunout výuku do online světa. Někteří pedagogové dělají streamy, jiní využívají třeba Instagram.
Foto: Unsplash.com

Daniel Pražák učí na druhém stupni základní školy Stross přírodopis, zeměpis a angličtinu. Na jeho škole nejdříve proběhla společná diskuze o tom, na co se v nelehké situaci zaměří a jak nastaví výuku, aby nebyli žáci a jejich rodiče přehlcováni: "Jako učitel se snažím mít na paměti, že můj předmět nemusí být pro žáka to nejdůležitější a že má i další. V tuto chvíli to platí násobně. Snažím se nedávat tolik úkolů a nechávat na jejich splnění více času. Současná situace může být také výzvou, jak vlastní výuku proměňovat například k badatelským a projektovým formám výuky."

Někteří pedagogové přenesli výklad látky na internet. Jako třeba Pavel Sikora z gymnázia Johanna Gregora Mendela v Brně. Své hodiny fyziky a matematiky přesunul na YouTube, kam nahrává výuková videa a nyní začal dělat i živé streamy: "Výhodou je možnost se hned ptát v chatu, ale to je technicky o dost náročnější. Minimálně na prezentace mám od žáků pozitivní zpětnou vazbu, takže touhle cestou budu pokračovat," nastiňuje svoji výuku a dodává, že do svých prezentací pro zpestření přidává "memečka", což jeho studenti oceňují.

Příklady si podle Sikory musí žáci spočítat doma, nicméně mají možnost cokoliv konzultovat. I v Brně se rozhodli ve výuce, co se hloubky učiva a požadavků týče, zvolnit, ale jen mimo hlavní předměty, kterými jsou čeština, matematika a angličtina.

Nové tooly, nové formy

Podle studentky maturitního ročníku Caroliny z Brna byli studenti nejdříve zavaleni spoustou úkolů, postupem času se to však zlepšilo: "Učitelé nám vychází vstříc, a pokud jim vysvětlíme, proč nemůžeme úkol splnit, tak nám ho odpustí. Například když se my maturanti chceme zaměřit na naše maturitní předměty, vyjdou nám vstříc," a dodává, že jí na této formě výuky vyhovuje možnost rozvrhnou si čas, kdy se čemu bude věnovat.

Učitelka angličtiny a tělovýchovy na střední odborné škole Kateřina Nováková řeší výuku přes Microsoft Teams. Studenti mají celý balíček od školy zadarmo: "Používáme ho i k online výuce pomocí videokonferencí, zadávání a kontrole úkolů, ale také ke kontaktu se studenty, abychom zjistili zpětnou vazbu na aktivity a činnosti," popisuje provizorní učební proces.

Kantoři se snaží zpestřit výuku všemožnými způsoby. Pražák i Nováková vytváří pro své studenty například interaktivní kvízy na platformě Kahoot. Podle Daniela Pražáka by se však nemělo nic přehánět: "Přijde mi důležité, aby učitel nezačal z ničeho nic používat ve velkém množství nástroje, se kterými nepracoval v běžné výuce. Technika nás často může zklamat a práci s ní si musí 'osahat' jak učitel, tak žáci." Zároveň dodává, že nechává na žácích, jakou formou zpracují svá témata do výuky. Někteří natáčí videa, jiný tvoří prezentace.  

Tělocvik na Instagramu

O distanční výuku se snaží i učitelé tělocviku. Ti z Gymnázia AMAZON připravili pro své studenty různé pohybové výzvy: "Snažíme se být se studenty v každodenním kontaktu, aby měli stále pocit, že se o ně zajímáme a záleží nám na tom, aby pro sebe v těchto těžkých dnech něco udělali," říká učitel tělocviku Daniel Hlubuček.

Studentům jsou zadávány pohybové úkoly, které mají splnit a natočit, jak je cvičí. Video poté učitelům mohou poslat na školní email nebo ti, kteří chtějí, mohou svůj výkon nahrát na sociální síť Instagram a pedagogy označit: "Uvědomujeme si, že se jedná o veřejnou sociální síť. Na druhou stranu jsme přesvědčeni, že pokud studenti zvládnou nějaký těžší pohyb, rádi se pochlubí svým spolužákům či kamarádům a motivují tak i ostatní. Kdo si nevěří natolik, aby to zveřejňoval, posílá nám to na email a nebo si vytvoří soukromý účet," upřesňuje Hlubuček.

Studenti tuhle formu výuky uvítali: "Zatím jsme příjemně překvapeni. Moc nás potěšilo, jak k téhle situaci studenti přistoupili a jak jsou aktivní, co se týče plnění našich výzev. Píší nám, že se těší, jaká výzva přijde další den a navzájem se i hecují, kdo třeba udělá více opakování. Z toho máme velkou radost," říká učitel tělocviku.

Režim je náročnější, žáci svědomitější

Reakce studentů překvapila i Pavla Sikoru: "Drtivá většina žáků vzorně pracuje, včetně těch, od kterých jsem to opravdu nečekal. Rovněž všechna zpětná vazba, kterou zatím mám, je veskrze pozitivní - celkově mi přijde, že žáci k tomu prostě svědomitě přistoupili jako k nové výzvě ve smyslu hashtagu #spolutodame."

Ve škole, kde působí Daniel Pražák, učitelé v tuto chvílu upustili od známkování: "Známky nejsou to hlavní a uvědomujeme si podmínky, v jakých žáci často pracují. Hodnotím proto slovně a snažím se využívat principy formativního hodnocení. Jsem v pravidelném kontaktu jak s žáky, tak s rodiči. Zpětná vazba je zatím ve většině pozitivní."

Kateřina Nováková pak často slýchává od studentů otázku, kdy už se vrátí do školy. Podle ní je současný režim pro žáky náročnější, protože mají větší zodpovědnost za rozdělení si práce a úkolů mezi jednotlivé dny. 

Nešťastná situace, která přinesla gejzír inspirace

Modernizace výuky je velkou výzvou. Podle některých učitelů by současná situace mohla přispět ke změně učebního procesu. Daniel Pražák doufá, že se forma vyučování změní: "Žáci jsou nadšení z využití různých aplikací či jejich vlastních mobilních telefonů v rámci hodiny. Tato situace může být příležitostí proměnit nejenom formu (tedy to, že teď učíme online), ale i obsah. Zastavit se a zamyslet se nad tím, co je opravdu důležité učit a na co se ve škole máme zaměřovat."

Nezapomíná také pochválit své kolegy: "Jsem opravdu nadšený z gejzíru inspirace a spolupráce, který tato nešťastná situace přinesla v učitelské komunitě. Je velmi osvěžující vidět spoustu dobré praxe, kterou učitelky a učitelé na sociálních sítích sdílí," uzavírá učitel.

Kateřina Nováková je přesvědčená, že současná výuka ovlivní učební proces do budoucna: "Je taky jasné, že se takováto situace může opakovat a na příští přechod na online výuku budeme lépe připraveni."

Daniel Hlubeček i Pavel Sikora však postrádají v distanční formě výuky bezprostřední zpětnou vazbu od žáků: "Ve škole se člověk naučí už z výrazu svých svěřenců poznat, kdo chápe, kdo je mimo, kdo má špatný den a může na to reagovat. To teď není," doplňuje Sikora. "Minimálně v matematice moc nevěřím na nějaké velké experimentování. Matika se prostě musí do značné míry odpracovat a je tam právě ta zásadní role možnosti okamžité zpětné vazby oběma směry."

Maturita bez maturitní zkoušky

Otazník visí nad maturitní zkouškou, kterou celá situace komplikuje. Pokud se školy neotevřou do 1.6., ministr školství Robert Plaga (ANO) chce maturitní hodnocení udělit studentům podle průměrů z jejich posledních třech vysvědčení

Středoškolský pedagog Pavel Sikora tohle rozhodnutí ostře kritizuje: "Maturita má velký symbolický význam, je to završení studia, každý středoškolák si zaslouží to zažít. Jak bychom teď dělali maturitní večírek, když vlastně žádná maturita nebyla? Co pak řeknou svým dětem, až se jich zeptají, jaké to bylo na jejich maturitě? Škola zdaleka nemá jen vzdělávací, ale také společenský rozměr. Já hlavně nevidím žádný přínos tohoto opatření. Pokud je to snaha o nějaké ulehčení, tak si myslím, že to míří úplně vedle - vždyť se na to ti žáci připravují několik let, tento školní rok navíc i velmi konkrétně a intenzivně. Nemyslím si, že ty dva měsíce udělají nějaký zásadní rozdíl."

Zároveň dodává, že svědomití žáci jsou už nyní z většiny na maturitu připraveni a ti méně svědomití se začnou stejně učit až 14 dní před maturitní zkouškou. Stiuaci vnímá i emocionálně: "Několik let připravuji studenty k maturitě z fyziky, těším se na to, že to bude krásných 15 minut, kde se ukáže, že to celé mělo i nějaký smysl, a teď o to máme - jak ti žáci, tak ti učitelé - přijít? Upřímně, mé vůli ve školství zůstat to zasadilo další ránu," uzavírá.

Studentka Carolina vidí v maturitě příležitost, jak se připravit na vysokou školu: "Někteří studenti přistupují ke studiu celé čtyři roky dost laicky a až maturitní zkouška je donutí se učivu opravdu věnovat a může jim to dát potřebné vědomosti pro pokračování ve studiu na vysoké škole." Na druhou stranu upozorňuje na to, že je to pro studenty psychicky náročné období. O to náročnější bude, pokud žáci budou muset po dvou až třech měsících izolace zajet do starých kolejí a za několik dní hned maturovat a dělat přijímací testy na vysokou školu.

 

Právě se děje

Další zprávy